7 saker om Sahlin och hennes varumärke

Det finns några grundläggande krav när man bygger varumärke och bristen av att möta dessa krav är ett klockrent sätt att skrota ett varumärke. Här är några varumärkes-måsten att fundera på för Sahlins efterträdare:

 1 Stå för något
Varumärket måste stå för något. Något som kopplar till kundernas värderingar. Det går aldrig att få någon emotionell lojalitet om det finns en diskripans mellan vad varumärket står för och kundernas värderingar.  Socialdemokraterna tycks ha tappat denna varumärkessjäl någonstans på vägen.

2 Försök vara unik på ett relevant sätt
Glöm kvalitet, service eller folkets parti. Man måste vara unik. Unik på riktigt! Socialdemokraterna verkar ha tappat sin grundposition, åtminstone är den inte relevant.

3 Lova saker och håll det!
Ett varumärke signalerar varumärkeslöften. Dessa måste man hålla. Man kan inte vara till för alla. Den rödgröna soppan lovade, men hade inte trovärdigheten att kunna hålla det.

4 Sluta sälj, interagera istället
Det säljorienterade synsättet som företag haft enda sedan slutet av industrialismen är dött. Respekt och försäljning förtjänar man. Att tvångsansluta ”arbetare” via facket är ingen höjdare!

5 Lyssna efter kundernas behov och utveckla därefter
Varumärken som tror att dom kan vila på gamla framgångar är dömda att misslyckas. En ständig business intelligence och anpassning efter dagens krav är ett måste. SSU’s bild av Socialdemokraterna som museum är ganska intressant.

6 Affärsutveckla tillsammans med kunderna
Tiden är över när man satt på kammaren och affärs- och/eller produktutvecklade. Detta måste göras i nära samarbete med kunder. Jag får känslan av att socialdemokraterna top-styrt utvecklar sin politik.

7 Utveckla identiteten konsekvent.
Få sökande varumärken lyckas få någon större trovärdighet på marknaden. I en tid då TRUST är en av de mest vitala sakerna för ett varumärke finns inte mycket utrymme för hit och dit mentalitet.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *