Vilka presenter blir du glad för?

Känslan av att få en present där man märker att någon har brytt sig är trevlig. Att man känner att givaren verkligen känner mig.  Jag tror att det är en känsla som man skall försöka åstadkomma när man säljer produkter också.

Före industrialismen så kände man oftast alla kunder man tillverkade åt. Skomakaren visste att Nisse var plattfot, man stickade en tröja i rätt färger och med rätt förstärkningar. Man fick omedelbar feedback och i sitt yrkeskunnande kan man utveckla produkterna vidare.

Idag tillverkar vi produkter för människor vi inte känner. Människor vi inte ens kan relatera till.  Skidutrustningar produceras av personer som aldrig sett snö!

När jag pluggade var jag på en föreläsning där läraren hade jobbat med inkontinensskydd och ibland när han reste roade han sig med att pissa på sig (i ”blöjan”)! Vi får aldrig sluta vara nära de som skall använda våra produkter. Framförallt chefer har en tendens att komma långt ifrån verkligheten. Tror att få flygbolagschefer åker economy, om ens checkar in som ”vanliga” resenärer.

Eat your own dog food!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *