Bevaka sociala media eller tjuvlyssna

I åratal har det talats om vikten av att sammal information om kunderna. Tidigare har det mest varit transaktionsbaserad data. I dagens värld där sociala media gör att det blir en stor jävla pyttipanna av jobb, privat, kopplingar etc är intresset om möjligt ännu större. Jag har tidigare skrivit om verktyg för att analysera sociala media, men var går gränsen från att tjuvlyssna? Hur många är medvetna vad moderna verktyg kan göra för att kartlägga oss som individer? Jag är inte emot det på något sätt och informationen kan vara fantastisk för den som utnyttjar det rätt. Det har varit lite för mycket snack om att marknadsföra sig i sociala medier, istället för att just lyssna.

Många IT-Chefer sitter med babianångest för att dom inte kan leverera en vettig social media monitoring och ångest kan dom ha. Men det är också intressant att ha en plan för vad man vill med all information. En plan för hur man skall exekvera på den. Om IT-chefer är sega på att lösa behovet är många marknadsavdelningar otydliga med vad dom faktiskt skall göra med informationen. Detta skapar en loop av icke-beslut som gör att man aldrig kommer i mål.

Men det är viktigt, så gör en plan, idag!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “Bevaka sociala media eller tjuvlyssna

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *