Är konsultköpare fega eller lata?

Snacka om att bita handen som föder mig…. Skit samma, jag ligger redan i fyndlådan bland andra osäljbara konsulter.

Har funderat en del varför det fortfarande inte köps konsulttjänster utifrån prestation. Hur många konsultuppdrag slutar inte på PowerPoint-kyrkogården? Den snygga presentationen ligger utskriven i någon låda och har inte levererat ett smack. Även en fläckfrikonsult som jag själv har deltagit i projekt som inte levererat ett reellt värde. Rent principiellt borde man därför inte få betalt för utfört arbete.

 

Men, bäste läsare, det är inte konsulten eller konsultföretagets fel. Det är för att uppdragsgivaren inte vågar eller orkar sätta så tydliga mål för ett projekt. Gör man det så åker uppdragsgivaren nämligen med i fallet. Utan tydliga mål kan man alltid säga ”inte ens duktiga konsulten klarade av det”. Utan tydliga mål kan uppdragsgivaren dessutom sitta på läktaren. Dom behöver inte själva kavla upp ärmarna, ge mandat, bidra till förändring.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “Är konsultköpare fega eller lata?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *