”Det där CRM, det är väl helt dött va?”

”Det där CRM, det är väl helt dött va?” ”var det egentligen inte bara massa snack?” så sa en person som har en ganska viktig roll för ett stort företag.  Hur bemöter man en sådan kommentar?  Jag svarade ”visst! Vilken skit det är” Sedan blev jag euforisk och sa ”det är nog det mest meningslösa skräp någon kommit på”. Det vore dock intressant att gräva lite i hans uttalande. Antingen är han själv fast i en produktionsorienterad affärsmodell eller också lägger han något helt annat i begreppet CRM. Jag kanske borde frågat, men jag har blivit för lat för att ta ”strider”.

För mig är CRM den IT-relaterade delen av customer experience. För mig började CRM på allvar runt 1997 och visst var hypen där. Precis som vid alla andra akronymer som poppar upp. Men det som är intressant är att det personen hänvisar till är basala krav idag. CRM funktionaliteten 1997 är en HELT annan 2010.  För mig var CRM ett applikaitonsstöd anpassat för övergången från en produktionsorienterad affärsmodell till en kundcentererad dito.

Jag skulle vilja sträcka mig så lång att säga att en teknisk infrastruktur utan ett effektivt CRM-stöd minskar konkurrenskraften radikalt.

Så jag underar verkligen vad han menade!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *