Framtidens kundsupport är extern

Människan är av naturen social (möjligen med undantag för min kompis Adam). Vi vill hjälpa våra medmänniskor och dagens tekniska möjligheter ger det en ny dimension. Företagen å andra sidan är fast i sina interna strukturer som har fullt fokus på att effektivisera, minska kostnaderna för kundservice etc.  Kundservice är ett område som trots allt haft ganska lite utveckling på många företag.

Som inom så många andra områden utvecklas därför alternativ till företagens usla service funktioner. ”Crowd service” är ett ord på modet, och med rätta! Som företag kan man välja att skapa polarisering med dessa typer av alternativ eller man kan välja att inkorporera det i sin existerande kundservice. Söker man på Youtube på ”Change iPhone sim card” får man träff på 5.110 videos som har setts över 600.000 gånger!  Sök på ”How to change a motorcycle tyre” finns det 101 videos.  Vill du lära dig att byta dammsugarpåse på en Electrolux så finns det video för det.

Det kommer allt fler grupper, portaler , siter som specialiserar sig på ”Consumer generated customer service”. ZenDesk är ett exempel på en mobil applikation som ger kundservice direkt i telefonen.   Cofacio är en sökmotor för alla som behöver hjälp.

Så alla ni som på något sätt arbetar med kundservice, vitalisera er strategi och fundera på hur ni kan använda ”Crowd service” som en del av sin kundservicestrategi. Det är billigt, effektivt, trovärdigt och lärorikt. Go go! För er som arbetar med affärsutveckling eller saknar jobb så tror jag det finns massor av opportunities runt detta Go go!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published.