Strategier för energibranschen!

Nu är det andra gången jag hänvisar till Harvard Business Review den här veckan, men det var även en bra artikel om prisstrategier i maj-numret. Det fick mig att tänka på den återvändsgränd energibranschen är inne i. Jag har jobbat med flera energibolag och alla har ondgjort sig över att priset är den enda differentieringsfaktorn som faktiskt funkar. E.ON, Vattenfall och Fortum dominerar ju ganska mycket med sin storlek. Därefter finns ett knippe bolag som positionerat sig ganska tydligt. Telge med nöjda kunder, God-el med någon form av välgörenhet, Kraft & kultur med sin kultur touch. Därefter följer en stor mängd mindre och medelstora lokala energibolag som famlar efter en väg att gå. För de minsta kanske det är dags att dressa bruden för en försäljning?

Alla är dock fast i samma fälla och det är prisförbannelsen. Differentieringsfaktorn är sällan tillräckligt stor för att kunna överbrygga pris som konkurrensmedel. Med tanke på att elskling.se är ett musklick bort är man fast i prispressen.

Jag tror därför att det finns några olika vägar att gå och jag tror att det är hög tid att välja väg. Väljer man att fokusera på pris skall man lägga allt krut på ”operational efficiency”. Skit i att tala om kundupplevelse, svulstiga varumärkeskampanjer mm. Benchmarka mot Ryanair eller något europeiskt lågprisbolag inom telecom.

En annan väg är att påbörja en innovativ process i syfte att ta en tydlig position vid en europeisk avreglering. Jag har skrivit mer om det HÄR. Då finns det utrymme för riktigt tydliga nishbolag, gärna med ett tydligt syfte. Det gäller bara att våga vara tillräckligt ”smal” och tydlig. Mer om det HÄR.

Den tredje vägen är att börja slå sönder prisstrukturerna genom att jobba smart med pris. Alla mogna ”commodity” produkter slutar alltid med priskrig. Att jobba med ”udda” priser får kunderna att tänka till. Kanske en differentierad prissättning med olika innehåll. Kanske 3 energiprodukter med samma pris, fast med olika innehåll. Vilken produkt passar mig bäst? Det får kunderna att se bortom pris. Det kräver dock innovation, smarta paketeringar och bundling av produkter. Något som energibranschens tekniska infrastruktur ofta inte medger.

Många bolag försöker göra lite av varje men LAGOM ÄR SÄMST. Att våga välja väg är ett måste tror jag. Inte minst för de mindre och medelstora bolagen. Och det där med lojalitet. I min krassa värld går det inte att bygga emotionell lojalitet med sitt energibolag!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

3 thoughts on “Strategier för energibranschen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *