Sluta vara offer

Det blir allt svårare att komma undan med att vara en medelmåtta. Företag vill anställa extraordinära människor, kollegor vill arbeta med extraordinära människor. Framför allt vill kunder samarbeta med extraordinära människor. I transparensens tid är vår “CV” bara en “Googling” bort. Varför väljer då så många leva och verka som medelmåttor? Ingen behöver vara det!  Jag tror att dessa personer är fast i ett djävulskt grepp av offermentalitet. Jag kan leva med självvald medelmåttighet, men jag avskyr, föraktar, känner antipati och vämjelse för offermentalitet.

”Jag hinner inte skriva”, ”jag hinner inte läsa”, ”jag hinner inte utveckla mig”. Det är helt ok, men det beror enbart på att du inte prioriterar det. Sluta låta som om det är någon annan som styr ditt liv!

”jag är så fet”, ”inga kläder passar mig”. Det beror på att du tillför mer energi än vad du förbrukar. Period!

”Vi har så tråkigt i vår relation”. Det beror sannolikt på att du är en tråkig och initiativlös partner.

”Jag avskyr mitt jobb”, ”Jag hatar min chef”. Byt, gör något du brinner för.

Offermentaliteten för oss längre och längre ner i avgrunden och tar oss längre och längre bort från förmågan att göra något åt en situation vi inte vill vara i Vi tror att det finns genvägar, men det finns det inte. Vi tror att någon annan skall lösa det åt oss, men det finns det inte.

Därför tröstköper du inredning, kläder, bilar och bröst för att slicka såren av en usel självkänsla. Smarta marknadskrafter spelar diaboliskt på dessa strängar. Jag tror att det viktigaste vi kan göra är att lägga undan offret i oss och lära oss att ta ansvar för våra liv samt eventuellt leva med våra brister och tillkortakommanden. Ju fler bröst vi köper, desto större självförakt känner vi mot det egna jaget. Ju finare bil vi köper desto ondare gör det när vi märker att det inte ger oss större respekt. Eftersom vi inte ens har respekt för oss själva.

Att leverera en personlig och bra customer- eller “human” experience kräver att man inte känner sig bitter, misslyckad, ful och inkompetent. Den kräver att vi är stolta över oss själva och det vi gör. Oavsett om det är en svetsfog, extremt välstädad toalett, perfekt tillagad sjömansbiff eller kundservice på ett hotell. Allt det där kan vi bara nå om vi inte lägger oss i händerna på andra!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.