Nyansera bilden av sociala medier VS ”Gå hem och lägg dig gubbe”!

Jag bejakar ungdomlig entusiasm. Jag älskar det rent utav i 99 fall av 100. Jag kämpar hårt för att själv inte tappa nyfikenheten, hungern och lågan i mina ögon. Med en allt större bas av erfarenhet, blir detta en naturlig utmaning. När någon äldre kollega nyanserat min bild har jag nästan alltid tänk ”gå hem och lägg dig, frystorkade gubbe”!  Så alla ni ungtuppar som nu läser behöver inte säga något. Jag skall strax lägga mig, med vetskapen att jag skall upp och pissa 4 gånger i natt, pumpa rollatorn, polera flinten för att sedan somna gott till P1’s lantbruksnytt.

MEN i motsats till vad många kanske tror kommer Facebook inte vara för evigt. I samma ögonblick som vi har exempelvis Facebook som ensidig kanal, börjar vi lägga innehållet i händerna på andra. Vi måste akta oss för att inte granska sociala medier kritiskt. Jag är ganska säker på att det kommer att vara någon ny spelare om en inte allt för lång tid. Jag har sett ett knippe företeelser komma och gå. Vi har en tendens att springa åt ett och samma håll med skygglappar för ögonen. AOL var gigantiskt i mitten av 90-talet. Yahoo, Altavista. Vi såg ALLA ungdommar på Lunarstorm. Om inte övergivna ruiner, så åtminstone ganska marginaliserade. Har man byggt hella sin sociala media strategi kring en spelare, är det som att kommunikativt vända en oljetanker, när man vill byta plattform.

Jag har läst ganska många böcker om sociala medier den här våren och det är mycket fina ord. Det mesta tycker jag är rätt och håller med om. Problemet är när många företag väl skall implementera strategin. Då är det som om man aldrig läst den där boken. Då uppstår samma gamla pushbaserade tankemönster. Störa, gapa, skrika.

För mina döttrar finns inget annat än just Facebook och MSN. Och så skall det kanske vara. Men vi som arbetar med det måste ha i åtanken att dom är lika trogna Facebook som en halvpackad, sexuellt frustrerad konferensgäst under firmafesten. Minsta rörelse av flocken gör att dom flyr som ett knippe gnuer vid krokodil-vattenhålet. Och vips har Facebook ersätts av något annat. Vad det är vet inte jag, sannolikt inte du heller. Men min gissning är senast 2012.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

3 thoughts on “Nyansera bilden av sociala medier VS ”Gå hem och lägg dig gubbe”!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *