Mina strategier ligger på PPT-kyrkogården!

Jag har arbetat en hel del med strategiska frågor på företag. Affärsutveckling, kundkommunikation, strategiska IT-frågor och framförallt CRM/CEM strategier. Ofta ganska kloka tankar och idéer presenterade i en smakfull rapport. Skrivna för att kunna påbörja arbetet med att realisera strategierna.

Men….. Problemet är att CRM Strategin blev ett implementationsprojekt av ett CRM system. Mellan det strategiska customer experience dokumentet och implementationsprojektet är det en avgrund av arbete. Implementationen av CRM systemet är en aktivitet för att stödja handlingsplanen för strategin. Vi som arbetar med strategier har därför ett jätteansvar att samtidigt utveckla en handlingsplan som syftar till att förverkliga strategin. Jag har själv suttit och surat över att de strategier jag skapat, inte har realiserats. Ansvaret ligger, som det så ofta gör, lika mycket på en själv. Vi måste skapa strategier med en tydlig del i HUR den skall realiseras. Annars hamnar strategierna snabbt på PowerPoint kyrkogården. Några av mina ligger tyvärr six feet under, men NO FUCKING MORE!!!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *