Hur påverkar säkerhetsstrategin Customer experience?

Jag jobbar med några av Sveriges duktigaste säkerhetskonsulter. Tyvärr skvätter det inte på mig. Jag är en säkerhetsmässig katastrof. Jag använder samma lösenord till det mesta, jag använder barnens namn, husdjur och i stort sett allt man skulle kunna lista ut på tre försök. Jag roas enormt av att säga min pinkod högt i bankomatkön. Att se alla paranoida medmänniskor i kön är priceless! Jag glömmer bilnycklarna i bilen titt som tätt. Alltså inget mönsterexempel när det gäller säkerhet alltså. Men det hindrar mig inte att leverera förnumstiga åsikter i ämnet!

Min bild av säkerhetsfolket däremot är att dom bortser totalt från kundupplevelsen i syfte att nå företagssäkerhet. Vilket självklart rätt ur deras perspektiv. Men får dom härja fritt så får vi ett Fort Knox som ingen kan eller vill köpa från. (där fick du Bumpa!)

Om vi börjar med säkerhet i byggnader. Vissa företag kan lätt få en att känna som om man stod i den amerikanska passkontrollen, med ett utseende som är förvillande lik Usama Bin laden. Dom skall göra sitt jobb, men jag kanske är en kund som bara skall komma förbi för att skriva under ett miljonkontrakt. Denna upplevelse måste gå att differentiera.

 

Nästa del är ryggen fri mentaliteten. Man står som kund och skall just bläcka ett stort kontrakt när säljaren säger ”då skall du bara signa vår disclamer på 40 sidor här”. Det föder tankar om vad som finns dolt. Man avbryter säljprocessen och man får som kund anlita en advokat för 3000 i timman. Något som kan stjälpa hela affären!

För att inte tala om deras paranoia när det gäller cloud computing. Det analyserars och kravställs på korsan och tvärsan. Vilken information skall lagras? Hur känslig är den? Var lagras den? I vilket land lagras den? Vad säger deras lagar?

Dom gör ett kanonjobb, men de är en pain in the ass för oss som bevakar customer experience!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *