Förenkla, förenkla, förenkla!

Vi (jag) talar mycket om subjektiva, immateriella egenskaper när det gäller customer experience. Och visst, där ligger merparten av upplevelsen. Jag har också ältat om vikten av att styra upplevelsen före och efter man konsumerar varan eller tjänsten. Men om vi i detta fall förhåller oss till konsumtionen av själva produkten så känns det som om det är enkla och intuitiva produkter är viktiga i en tid av brist på just tid.

Det finns inga nerdiga barn kvar!
Jag tillbringade 5 veckor på Mallorca ett sommarlov när jag var liten. Där byggde jag en byggmodell av slagskeppet Bismarck. En gigantisk byggmodell som måste varit i 5 miljarder delar. Det har sannolikt blivit fler och fler delar under årens lopp, men många var det och tid tog det! Jag kan ha fel, men att se dagens 6-åringar bygga en modell i 5 veckor känns väldigt främmande.(jävligt nerdigt också för den delen) Några år senare njöt jag av min stereo som hade en equalizer med 500 spakar och knappar. Där kunde jag finetuna för varje låt. Inte riktigt anpassat för iPod-generationen!

Jag är uppvuxen i en familj där man läser bruksanvisningen på minst tre språk för att vara säker på ett korrekt handhavande. Även om det skulle röra sig om ett nyinköpt järnspett! Idag vill alla ha enkelhet. Intuitiva produkter som inte kräver att man läser manualer i veckor. Apple ett bra exempel som vanligt. Trots det envisas vissa företag med att försöka differentiera genom att pressa in mängder med funktioner som inte bara komplicerar men även ingen använder. Det är tillräckligt med finesser för att tillfredsställa den mest nyfikna raketforskare. Få saker gör en så förbannad som efterköpsångesten av en vara som strular! Kundupplevelsen SUGER.

Vad tycker användarna, inte ingenjörerna!
Det är därför intressant att försöka betrakta sina produkter utifrån användarperspektivet. Mången familjefar har glöggrusigt suttit på julafton ackompanjerad av barnskrik över att det inte var batterier med leksaken. Hur fan kan man strunta i att skicka med batterier?

Så rådet måste vara att hela tiden testa sina produkter och dess produktattribut mot verkliga användare. Och målet borde vara förenkla, förenkla, förenkla!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “Förenkla, förenkla, förenkla!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *