Flytta inte för mycket av ditt privata beteende i sociala medier till företaget!

”Borde vi inte vara med i sociala medier” säger VD’n till marknadschefen. ”vi sätter vår coola marknadskommunikatör som ansvarig för det. H*n är ju så i takt med tiden”. Vill man raljera lite med marknadsavdelningar så består de inte sällan av individer som har fullt upp med sig själva och betraktar därmed världen utifrån det. Man ser därför ofta att företagets strategier för sociala medier byggs enligt den privata synen på Facebook, bloggar och Twitter.

I den privata synen är det intressant för den über chica marknadskommunikatören att ”umgås” med de man avskydde från gymnasiet. Förblindade av det digitala mediet, missar man att det bara är en mötesplats. En mötesplats som bygger på interaktion. Men oftast nonchalerar man de som inte är lika balla som en själv. Vill man visa sina ”vänner” respekt svarar man och interagerar. Flyttar man det privata beteendet till att representera företaget och varumärket blir det helt enkelt inte bra. Vem som helst kan se föraktet på samma sätt som i andra mötesplatser.

Har man inte ett företag och marknadsfunktion som är genuint intresserad av människorna man interagerar med kommer det att märkas. Kejsaren blir inte bara naken, han blir genomskinlig!

Sociala medier som Front End
I en snar framtid tror jag att vi kommer att få se sociala medier som en Front End för CRM. En väldigt tilltalande tanke. Vi har länge försökt bygga personaliserade portaler och det flesta av oss har nog lyckats så där…. Genom att tydligare arbeta med sociala medier i den tekniska infrastrukturen för CRM slipper man den lilla avdelningen för sociala medier som lever sitt eget utanför kundservice, försäljning, analys. För tro det eller ej, det är fortfarande viktigare funktioner för ett företag en sociala medier!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “Flytta inte för mycket av ditt privata beteende i sociala medier till företaget!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *