En kärleksförklaring

Det är ganska sällan jag känner att jag kan hylla ett enskilt företag med en fantastisk customer experience. Man får vara lite som när Michelin testar restauranger. Det räcker inte med ett eller två lyckoskott. Kundupplevelsen måste levereras konsekvent.

Trots att jag konsumerar den mest vidriga gatuköksmat med stor behållning är intresset för mat stort. Har haft nöjet att äta på Gordon Ramsey (innan han skapade sitt McDonalds-koncept) och några andra trestjärniga. Självklart helt fantastiskt, men å andra sidan i linje med förväntningarna.

”Min” kvarterskrog, levererar dock den ultimata CRM/CEM upplevelsen BY THE BOOK. (den konspiratoriske läsaren tror nu att jag fikar efter gratis öl, men så är inte fallet). Allt i restaurangen är givetvis ett teamwork, men upplevelsen och differentieringen levereras av en enda person. Låt mig förklara.

 

Restaurangen levererar först och främst basupplevelsen. Rena toaletter, trevlig miljö, bra mat utan allt för mycket krångel. Inte billigt, men heller inte dyrt. Kvinnan som driver restaurangen har en fingertoppskänsla som skulle få vilken kirurg som helst att dregla av avund. Skapa en avslappnad upplevelse, tentaklerna ute varje sekund utan att vara påträngande. Det som fick mig att trilla över kanten och skriva detta inlägg, var att jag i tisdags drällde in med min gode vän Tobias i syfte att ta en kvälls-öl. Öl och cigg går hand i hand för honom och han muttrar att han ”har fan inga cigg”. Utan förvarning kommer servitrisen förbi med en cigarett 20 minuter senare. Ingen har bett om den, ingen har trott att hon hört. Det skapar den ultimata kundupplevelsen. När man arbetar med storföretag och ältar processer, IT-stöd, organisationsstrukturer inser man allt som oftast att det handlar om människor. Bara människor kan skapa den ultimata kundupplevelsen. Med risk för att göra mig själv arbetslös så går den nog inte att sätta i system. Den kräver rebellerna och någon som från hjärtat tycker om att ge service. Att överraska.

Just det, restaurangen heter Esperanza och ligger i Stockholm. Fly stureplan, slink in och ta en öl, eller ta med din käresta för en romantisk middag.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “En kärleksförklaring

Leave a Reply

Your email address will not be published.