Du är självgod AKA Not invented here

Har målat en del i helgen! Den professionell målare som kunde se min självbelåtna min, när jag samlade familjen för att titta på resultatet, skulle sannolikt le stillsamt i mjugg. Själv har jag släppt ALL form av objektivitet när det gäller resultatet av det jag skapat.

Det flesta av oss, sannolikt nästan alla, tillskriver våra egna idéer, våra egna skapelser större värde och vikt än andra. Fundera lite på människor med barn. Man upplever sina barns egenskaper betydligt bättre än vad de sannolikt är. Man plågas därför inte sällan av att titta på mängder av meningslösa bilder av andras barn, höra om deras goda egenskaper. Just för att det är något som någon skapat själv. På tal om barn så är ett annat exempel att låta barn vara med och odla grönsaker. Det de skapar äter det med stort behag. Dom har skapat det själva.  Jag har tidigare skrivit om effekten Ikea skapar genom att “involvera” kunden.

Kan tyckas manipulativt, men som konsult är det inte bara en vinst att få sin uppdragsgivare att få känslan av att de kom på idén, de har dessutom många bra idéer. En duktig säljare kan jobba på samma sätt. Kan han/hon få kunden att känna att det är deras tanke kommer dom att slåss för den internt.

I våra arbeten allmänhet och jobbet med customer experience i synnerhet måste vi försöka släppa besattheten av förträffligheten med just det man själv skapat. Läste om hur Sony var fast i en ”not invented here” mentalitet. Innovation har varit deras framgångsrecept. Walkman, Trinitron etc. Det skapade en företagskultur där man fnös åt andra bolags innovation och man byggde in sig i hörn av DAT-bandspelare och udda format.

Vi måste därför släppa det förmätna förhållningssättet på våra egna idéer och skapelser. Istället för att ägna sig åt en självgod affärsstrategisk onani, våga ompröva det sett ur kundernas perspektiv. För min målade vägg var kanske inte så professionell som jag först ville tro och mina barn kan vara ganska vidriga, trots osedvanligt bra arvsmassa.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *