Brinn i helvetet!

Jag tycker att det är fullständigt vidrigt att jobba med personer som måste detaljstyras!  Jag tycker att det är hemskt att jobba på företag där det detaljstyrs. Det är dumt, ineffektivt och dåligt. Detaljstyrning skall brinna i helvetet och jag skall dansa på detaljstyrningens grav! Nu är jag ingen VD eller chef och tacka Hin håle för det. Jag skulle få babian-kris efter några dagar. Jag är nog faktiskt inget vidare på ledarskap överhuvudtaget. Men jag kan se skillnad på en ”bra” organisation och en dålig organisation på tusen mils avstånd. Och ett företag som präglas av detaljstyrning är varken innovativa, spännande eller roliga. Inte heller lönsamma kan jag tänka mig. Det som präglar dessa organisationer är en jävligt stor rädsla att göra fel. Jag tror att det var Wayne Gretzky som sa något i stil med ”jag har missat mål på ALLA de skott jag INTE gjort”. Fel uppstår alltid för de som prövar, chansar, prövar nytt.

Vill man jobba med customer experience är detaljstyrning ett skällsord! Upplevelsen sker inte i det förutsägbara, det planerade eller det som sker enligt mallen. Det uppstår oftast genom att människor tar kreativa initiativ, innovativa grepp i syfte att möta ett kundproblem eller möjlighet. Det är som ett fotbollslag som tränar. Man bygger upp en mentalitet, ett förhållningssätt, men där ute på plan är det samspelet, tekniken och påhittigheten som råder utan att tränaren kan/bör lägga sig i. Som chef måste man därför lägga grunden för att sedan våga släppa taget och lita på att laget faktiskt levererar mål. Antingen i krysset eller som återkommande, fantastiska kundupplevelser.

Ps. Den som vill lära sig mer om Herman Nitsch (konstnären ovan) så finns det en DVD här

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “Brinn i helvetet!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *