Business intelligence är skräp! Eller?

Eller åtminstone predictive analytics? För en tid sedan var jag på Gartner CRM Summit i London. Det som gick som en röd tråd genom alla presentationer var analys. Web analytics, predictive analytics, social media analytics, etc. etc.. Om en serietecknare hade varit på konferensen hade jag porträtterats med en ”skruv” ovanför huvudet. Jag satt med fåraktiga ögon och nickade förstående samt likt Mr Bean armbågade jag de runt omkring och skroderade om att det här är minsann rätt.  Innerst inne har jag mina dubier om dess verkan! Inte kanske kvaliteten på informationen utan hur man exekverar på den.

Att analysera vad som hänt kan kanske lära oss bli bättre, men att förutspå framtiden via analys tror jag ganska lite på. Vid det här laget har alla datamining personer, Business objekts konsulter, Cognos nerdar, Microstrategy gökar lämnat sidan för att e-maila logiska bomber till mig. Men dom får vara hur frälsta som helst för hade det fungerat hade alla ”betting företag” gått i graven. Jag tror dessutom att för mycket fokus på analys gör att vi förtränger affärsmässig maggropskänsla. Analytiska verktyg gör att vi får ett läktarbeteende. Det blir bara den vänstra hjärnhalvan som regerar. Har skrivit om detta här. Jag tror att de mest intressanta tendenserna är icka mätbara. Borde det inte finnas personer på analys-avdelningarna som inte ser statistik som en våt dröm, utan har förmågan att se mer subjektiva tendenser.

Så nu kan jag stryka ytterligare några av mina få vänner från listan. Alla som jobbar med business intelligence.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “Business intelligence är skräp! Eller?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *