CRM är en förutsättning för en kundcentrerad organisation!

Jag har arbetat med olika typer av CRM system i 15 år. I samma 15 år har det högljutt diskuterats om företeelsens tillkortakommanden och applikationernas brister. Och visst finns det fortfarande brister. Men JAG LOVAR att de flesta företag använder sina CRM system som jag använder Excel. 10% av kapaciteten kanske.

CRM är idag en ”commodity” och jag skulle vilja hävda att ett företag som inte har CRM i sin tekniska infrastruktur klarar inte av att upprätthålla en kundcentrerad affärsmodell. Med det har jag däremot inte sagt att CRM-systemet löser den strategiska  kundorinteringen! Men de företag som inte kan ha en effektiv koll på sin kund- och prospectdata samt exekvera utifrån den samma har minskat sin konkurrenskraft. Företag som inte har en integrerad syn på kunden genom organisationens alla delar klarar inte av att upprätthålla en tillräcklig servicegrad.

CRM begreppet må vara lite skamfilat, men företag som har en bra ERP plattform utan CRM stöd är till 99% fortfarande produktorienterat. Så är er CRM satsning styvmoderligt behandlad är det dags att damma av den, göra klart den och utnyttja den. Sannolikt har ni, som inte är nöjda med er CRM lösning, en halvfärdig satsning i huset. Kavla upp ärmarna, sätt igång och gör den klar. Det kommer att vara värt det.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “CRM är en förutsättning för en kundcentrerad organisation!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *