Analysera dina vänner!

Vi har en övertro på individualism. Ja, jag har läst en ny bok och är en smula färgad. Men fundera lite på människorna i din närhet. Visst finns det några väldigt tydliga ”influencers” i den gruppen. Snubben som alltid vet vilken pryl man skall köpa, eller tjejen som alltid har koll på vilken designer som är hetast, killen som alltid kan tipsa om det coooolaste boutique hotellet.  Vare sig vi vill tro det eller ej så påverkar dom våra val i stor utsträckning.

På samma sätt som varumärken blir dom genvägar till en trygg transaktion. Eftersom vi inte litar på företagen och dess marknadskommunikation blir dessa individer evangelister för vår marknadskommunikation. Så analysera individerna i din närhet, identifiera alla ”influencers” och fundera på hur dom agerar, tänker och får sin information. Det är en bra bas för din framtida marknadsplanering.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.