Sociala media är kanske mer att lyssna än att tala?

”Vi har börjat med sociala media på vårt företag, vi bloggar, twittrar och lägger ut videos…” Dom kunde lika gärna säga, vi spyr ut floder av envägskommunikation om oss själva. Det ger ingen större respekt hos kunderna. Kunderna ger dig attention i utbyte mot någon form av värde från företagets sida. Annars stängs attention av! Det är på deras villkor. Vänj dig!

Ett bra tips är därför att fokusera på lyssnandet när det kommer till sociala medier. En underskattad företeelse hos företag! Fundera på vilka du skall lyssna på, vad du skall lyssna efter. Med vilka kommunicerar de personer du vill kommunicera med? Varför? Vad interagerar dina potentiella evangelister om? Fundera också på var dom befinner sig. Det finns mer än Facebook!!!

 

Genom att ägna lite tid åt ovanstående blir det mycket lättare att skapa innehåll och en plattform för dialog om det som din målgrupp tycker är viktigt. Det är något helt annat än att blogga om varumärkets förträfflighet.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

3 thoughts on “Sociala media är kanske mer att lyssna än att tala?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *