Skall man gå i polemik med sina kunder på nätet?

Kanske inte så smart. Men kolla runt lite på nätet så ser man ganska tydligt vilka företag som har en ”social media strategi” och/eller ”enterprise feedback management strategi”. Merparten av företagen tittar på och får ångest. Reptilhjärneföretagen går i krig öppet och idotförklarar kunderna på nätet. De lite mer sofistikerade företagen tar direktkontakt i syfte att berätta att den intellektuella hissen inte går hela vägen upp hos kunden.

De som har en bra strategi lyssnar, svarar med respekt, men gör något av informationen. De utvecklar innehåll i sin selfservice som adresserar frågan så kunderna når den informationen istället för den arga kundens information. Det kan även handla om varumärkesbaserad upplysning där varumärkeskommunikationen adresserar det som diskuteras om din vara eller tjänst.

Det viktigaste är att man försöker göra det i kontrollerad form. Du kommer dock aldrig mer ha kontroll. ALDRIG, vänj dig.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Skall man gå i polemik med sina kunder på nätet?

Leave a Reply

Your email address will not be published.