Känslomässig marknadskommunikation

Eftersom jag högljutt skroderar om reklambyråernas tillkortakommanden avseende marknadskommunikation så skall jag berätta om ett lysande undantag. En Israelisk byrå som fick i uppgift att hjälpa till att revitalisera ett sovande varumärke inom diskmedel. Ett varumärke hade redan total dominans. I den judiska traditionen har man stora familjesammankomster som är viktiga i den judiska traditionen. Mammorna är oftast med i mindre skala för de vill bjuda god mat och fastnar i högar av disk  istället för att umgås med familjen. Säkert inte helt olikt hur det är under en Svensk julafton…

Vad man gjorde var att rikta in sig mot sönerna som var på väg hem från sin militärtjänstgöring för att fira helg hemma. Till dessa delade man ut gratisprover i ett fint paket med kommunikationen att man ville umgås med sin mamma istället för att hon skall stå ensam i köket. Avsändaren av budskapet blir alltså sonen. Det blir också associerat med något väldigt positivt. Kampanjen var så framgångsrik att man nu blivit marknadsledare i Israel med detta varumärke. Smart marknadskommunikation.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *