Hur marknadsför man sig mot ”Freebird”, ”DKupan”, ”Ford4ever” eller ”MrBig_Sweden”?

Eller vilken “online persona” som helst. Jag har tidigare skrivit om hur allt fler börjar leva sina liv online och får en stor del av sin självbekräftelse där. Det räcker inte med det, för jag tror att vi har olika ”persona” beroende på var vi är. Jag kan vara och agera som ”The_destroyer” i ett online spel, men som en strykrädd Golden retriver när min fru konfronterar mig på söndag morgon med att jag ensam gjort skrot av en baginbox.

Våra olika roller vi ”spelar” när vi är online skiftar ju också beroende på var vi är. Och jag tror inte att man skall gräva så djupt i vem som faktiskt är bakom rollen/avataren. Utan fokusera på vad den säger till oss. Jag skrev om ”mina givande besök på potenslinjen” för en tid sedan och när man besöker den sidan är man sannolikt skamset anonym. När man sedan hoppar över till sin datingsida blir man ”Mr rock solid”.  Men rollen (personan) ger ju en rättvis bild av personen i sammanhanget. Bättre då att skapa en kommunikativ miljö för avataren än för den verkliga personen. Segmentering görs sedan utifrån roller och persona. Det gör att man förutom att analysera och ha koll på demografisk data, så tillkommer även psykografi. Så det som var krångligt i en offline värld, är en rackans utmaning i en online värld. Men väldigt spännande!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.