Har du taskig självbild?

Det gör ont att vara uppriktig mot sig själv. Jag har själv svart bälte i självbedrägeri men blir ständigt påmind om sanningen.

Jag ger mitt mest sensuella leende mot någon fager 25-åring och väntar på att dom skall smälta, men de frågar oftast ” om farbror har ont?”

Jag lämnar en rapport till kunden som jag upplever vara strategisk poesi. Svaret blir inte sällan ”du kanske skall titta lite till på den”

Men dessa tillkortakommanden kan jag leva med. Tids nog är jag tillräckligt desillusionerad.

MEN
Problemet är att mitt självbedrägeri framstår som skoningslös uppriktighet i jämförelse med företagens självbild. Jag vet INGET företag som erkänner att dom levererar en medioker kundupplevelse. Tvärtom så kan man säga att man brister i andra områden, men ALDRIG customer experience. Jag måste därför än en gång pådyvla mantrat om att betrakta verksamheten ur kundens perspektiv. Vi skall bara tala om kundupplevd kvalitet, kundupplevd servicekvalitet, kundupplevd kundtjänst etc.

 Ibland börjar jag mina projekt med att låta min uppdragsgivare betygsätta sig själv på 10 punkter. Därefter får kunderna betygsätta företaget. När resultatet sedan presenteras är man farligt nära att bli utkastad från sitt uppdrag. Det är oftast en gigantisk diskrepans mellan kunduppfattning och självuppfattning. Lägger man också in dimensionen hur viktigt man tror det är för kunden/hur viktigt kunden uppfattar en viss egenskap så brukar det visa sig att man inte bara har en taskig självbild, utan även fokuserar på saker som kunderna skiter i.

 Ett bra tips att göra ovanstående aktivitet på ditt företag, det är lätt att göra själv, du kommer att bli förvånad och ha stor nytta av resultatet.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “Har du taskig självbild?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *