Agera stupagreve på er marknadsavdelning!

Eller åtminstone åsamka dem tillräckligt mycket smärta att de långtidssjukskriver sig. Det är nämligen dags att ersätta marknadsavdelningen men nytänkande individer.

Jag har hackatreklambranschen tillräckligt många gånger och nu tänkte jag gå till deras försvar. För de erbjuder i många stycken det företagen vill ha.  Och vad vill då marknadsavdelningarna ha? Jo, de sjunger kortsiktighetens lov och vill skapa brus om sig själva via skrikig, störig kommunikation som endast tillfredsställer deras egen onanifest! En orgie i marknadsavdelningens förträfflighet och share of voice.

Vi behöver nya människor på marknadsavdelningen. Människor som inte tror på eller ens vill ha en ”mass blast” av kommunikation för att tillfredsställa sig själva. Vi behöver analytiska kommunikatörer som kan styra kommunikationen över lång tid. Styra kampanjer som enträget kommunicerar med kunderna via mobila medier, sociala medier, kundservice och framför allt över tid. Inte lika sexigt, men en nödvändighet om vi vill ha effekt.

Det som marknadsavdelningarna och reklambyråer många gånger är dåliga på är marknadsanalys. Att bara följa upp hur många som tagit del av ett budskap tillhör farfars tid. Marknadsavdelningen behöver driva en lärande process och kampanjer bör pågå under lång tid för att hela tiden kunna styras och bli bättre. Marknadsavdelningen har också ett ansvar att ge feedback till produkt och tjänsteutveckling.

Smarta marknadsavdelningar på bilföretag jobbar mot bilspel på Playstation och Xbox för att få feedback från hur ungdomar ”sylar” bilmodellerna. Vad gillar dom, vad är coolt… Det viktigaste, tror jag, är att kampanjer har en längre livscykel och har ett stort mått av analys. Men all denna text är meningslös så länge vi har marknadsavdelningar som helst tillfredsställer sig själva och reklambyråer som inte kan moderna analysfunktioner.

Ps. Nedersta bilden tillhör en konstnär som heter Herman Nitsch. En osedvanligt trevlig konstnär som bryter gärnser rejält 🙂 Enjoy his art!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *