Att bygga ”trust” borde ligga högst på företagens dagordning!

”Trust” är nämligen en bristvara idag. Enligt Gartner hade 80% förtroende för stora företag på 50-talet. På 60-talet var det 55% , på 70-talet 16% och nu runt 10%. Alltså en av tio tror inte att storföretagen lurar oss om de kan.

Så vem litar man på? Jo ”en person som jag själv”. Jag kollade lite efter båtar på Internet i helgen och det var helt ointressant att titta på leverantörernas hemsidor. Vad jag än sökte på så var det några ”nerdiga” killar som diskuterade hur 07:an var svetsad i förhållande till 08:an. Dom gubbarna inger trust!

Hur skall företagen göra för att återta förtroendet?

Se till att få ordning internt. Inse att företaget inte kan kontrollera informationen. Respondera med kunderna och eventuella antagonister med respekt. Det gör ingen nytta att sitta på kammaren och säga att kunderna är idioter.

Skapa en öppen organisation. Oavsett vilken nivå man befinner sig i organisationen. Se till att alla C inte gömmer sig i direktionsvagnarna!

Sluta med all ”corporate bullshit”.  Se till att företagets brand values efterlevs i all kommunikation och i personalens DNA.

Omfamna även negativ feedback. Våga visa transparens. Både i företagets förehavanden och  i vad marknaden tycker, visa att man tar synpunkterna på allvar och agera utifrån dem.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “Att bygga ”trust” borde ligga högst på företagens dagordning!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *