Är du Äkta? Marknaden kräver det!

Ordet ”authenticity” har varit på mångas läppar ett tag nu (dock inte lika mycket på mina, för jag kan inte uttala det utan att låta som jag gick i årskurs 4).

Behovet av äkthet har krupit på oss under flera år nu. Reality tv är ju ett exempel på en sådan företeelse. Vi får följa diverse yrkesgrupper, diaboliskt sammansatta grupper av unga människor i Big brother och Robinson och jag skulle säkert kunna fortsätta i evighet. Kicken av att det inte är spelat kittlar extra. Porrbranschen lider då man inte är lika intresserad av siliconstinna amerikanskor som skriker som om någon borrar dom med ett slött drillborr i knäna snarare än att dom idkar älskog. Man är mer intresserad av ”Jocke och Tarja i husvagnen 120_MB”. Unga testosteronstinna män kollar på slagsmål och misshandel tagna med mobilkamera och sedermera utlagda på nätet. Terminator 2 och Scarface är långtråkigt! Att läsa ”flickböcker” är otänkbart i jämförelse med att läsa vad Kissie har ätit till frukost eller se vad Gynning shoppat. Kicken av det äkta har vi sett drivas in absurdum av några käcka bytingar som roade sig med att sätta eld på diverse husdjur. Och jag är helt övertygad om att vi inte sett det sista av dessa aktiviteter. Ett smaskigt forum för filmade våldtäkter kanske? En blogg om förnedring av dementa pensionärer någon?

Vad vi än tycker om ovanstående så är det ett faktum och så även marknadskommunikativt. Man vill konsumera äkthet i marknadskommunikationen. Vi är rent ointresserade av hur leverantörerna vill positionera produkten eller tjänsten. Hade en diskussion om HTC vs Apple för en tid sedan och via en lagom nerdig video fick jag trovärdig näring till diskussionen. Äkta. Någon annans omdöme blir nästan ett skallkrav för att fatta ett köpbeslut. Finns ingen video som någon tagit på hotellet (på tripadvisor.com) vågar man inte riktigt boka.

Den kundupplevelse vi levererar måste därför vara så exceptionell att någon väljer att tala om det, filma den, skriva om den. Själva upplevelsen måste även den vara äkta, annars blir den genomskådad. Och då kan du ge dig 17 på att någon talar, filmar eller skriver om den.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

13 thoughts on “Är du Äkta? Marknaden kräver det!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *