Hur tar man första steget mot social media eller social CRM?

Det är intressant att läsa och se hur allt som börjar med Social…. oroar företag och organisationer.  Oroliga VD:ar kommer tillbaka från konferenser och vrålar om att Greta i växeln måste börja Twittra. Trendängsliga marknadschefter filmar allt och alla för att sedemera lägga upp en abominabel video på youtube. Försäljningschefen eller VD’n börjar blogga. Allt detta för att man hör hur social-media, social CRM är på tapeten.

Och på tapeten är det, och kommer att bli i allt högre utsträckning, men det går att fejka lika lite som min första kärlek försökte! Den sociala spelplanen bygger på ömsesidig vinst av det vi gör. Fundera lite på VD’n som bloggar om företagets och dess produkters förträfflighet. Sällan intressant och skapar oftast minimalt med värde för kunder eller andra intressenter. Är det social crm. Näääää. Om man börjar twittra ut en kampanj istället för att skicka mail, är det social crm. Nääääää. 

De flesta som är engagerade i social media, gör det för att få uppskattning och självförverkligande. Jag bloggar om mitt favoritämne för att visa världen hur duktig jag är och smackar högljutt de sällsynta tillfällen någon tycker att det är bra. De flesta människor har svårt att känna stort engagemang för att blogga om företaget eller deras tråkiga produkter. Däremot kan man ägna timmar åt gagnlösa inlägg på facebook eller blogga för hästklubben. Det är därför fåfängt att tro att en generisk företagsblogg kommer att röna stort intresse.

 

Företag som vill ta första steget på social CRM eller social media:

  • Fundera på var social media/crm passar i den befintliga kommunikationen
  • Tänk hela tiden på att det bygger på att båda parter vinner på det. Inte att trumma ut ett budskap.
  • Det behövs ett engagemang från både företaget och i slutänden från kunderna
  • Börja inte blogga om det som inte ger kunderna något. Vi lever i en ”gift economy”, vi måste ge för att få. Ge något som skapar värde och/eller engagemang.
  • Jag har tidigare skrivit mycket om att betrakta verksamheten ur kundernas perspektiv, i det här fallet är det viktigare än någonsin.  

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *