Sverige måste göra innovation sexigt igen!

Ett lands konkurrenskraft kan ju bestå av olika saker. I Norge, mellanöstern mm finns olja. I delar av Afrika finns kol och diamanter (även om man inte kunnat utnyttja detta fullt ut). För många länder som saknar naturtillgångar återstår bara att konkurrera med låga löner för produktion. I Sverige har vi en del skog, lite export av ingenjörsprodukter, men jag har en känsla av att även vi kommer att hamna i en situation där vi mest kan konkurrera med billig arbetskraft.

Vill vi ställa om så tror jag att vi måste tillbaka till ett innovativt Sverige. Under 1800-talet och början av 1900-talet så spirade Sverige av innovation. Vi uppfann fartygspropellern, dynamiten, mjölkseparatorn, skiftnyckeln, mjölkmaskinen, kullagret, blixtlåset, Tetrapak, pacemakern mm. Innovatörer för dåtidens unga studenter att se upp till.

Därefter har socialdemokratin fostrat oss svenskar till att bli passiva arbetstagare som utför ett på förhand bestämt arbete. Under slutet av 90-talet blommade innovationskraften upp igen och vi låg långt framme i Sverige. Tack vare modiga entreprenörer och politiker som Carl Bildt. Skillnaden mot när deras innovativa föregångare utvecklade produkter och tjänster är att den här gången hoppades alla att de skulle misslyckas istället för att lyckas.

Nu är vi tillbaka i den reaktiva arbetskulturen som skapar billig arbetskraft som enda konkurrensmedel. Det är exakt på samma sätt som med företag. Företag som inte bygger brand, arbetar med innovation eller customer experience har bara billigt pris som konkurrensmedel.

I min möjligen utopiska tanke skulle Sverige positionera sig som ”Landet innovation”. Jag tror att innovation är framtidens oljefyndighet. Vi lever i en tid då det är enklare än någonsin att dela med sig och vara generös med sina innovationer. Jag är 100% säker på att du har kreativa idéer, dela med dig, sätt upp en site, starta en blogg, vad fasen som helst som får Sverige att spira så att jag slipper äta hundmat på äldreboendet!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.