Svenska politiker klarar inte kampanjer i sociala media!

Man läser om att Svenska politiker från alla läger sneglar på Barack Obamas framgångsrika presidentkampanj. Ett väloljat maskineri där politiker tror att det finns någon hemlig lösning i den ”nya” digitala världen. Socialdemokraterna skickar representanter till USA för att få reda på hur dom gjorde. Hur gjorde dom med företeelser som Web 2.0, Twitter och Facebook för att röna framgång?

Visst spelade sociala media en viktig roll och jag återkommer gärna till det senare. Men man använde sig också av business intelligence på ett nytt sätt. Man fick fram listor på de man visste inte skulle gå till valurnan och fokuserade på dessa individer.

Men det finns ingen gordisk knut att lösa upp med hjälp av teknik. Skillnaden är att Barack Obama har en fantastik karisma och en politisk ledarstil som gjort honom till politikens Mick Jagger. Han har till skillnad från Fredrik Reinfeldt en förmåga att balansera sex appeal och charm med en stadsmannamässighet, Där Fredrik Reinfeldt bara kan stoltsera med det sistnämnda. Skillnaden mellan det röd-gröna alternativet är att Obama spirade av visioner och en ny syn på världen. ”Let’s go change the world”, ”yes we can” är en bra bit ifrån Socialdemokraternas bakåtsträvande syn på världen.

För att sociala media skall fungera så bygger det på att det finns ett engagemang. Gå in och titta på hur många fans exempelvis Swedbank har på sin Facebook eller hur många som följer Skatteverkets Twitter. Finns dom så är det sannolikt inte speciellt många. Risken är att den politiska kommunikationen bara blir spam i en ny kanal. Jag tror att många av de politiska kampanjmakarna kommer att bli besvikna när man inser att sociala media inte var den Swiss army knife man hoppades på.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *