Mina givande besök på potenslinjen.se

Bitchade för en tid sedan om reklambranschen. Om deras push-baserade, störande marknadskommunikation.. Läste att siemens har satt upp mobiltelefonladdare på flygplatser runt om i USA. Bra marknadskommunikation som ger en positiv customer experience. Marknadsföring för massmarknad tenderar ju att bli ganska uddlös. Tampongreklamen som jag tvingas ta del av är ju i ärlighetens namn ”marketing waste”.

Jag besökte potenslinjen häromdagen. Disclamer: Jag har massor av problem, men erektil dysfunktion är inte en av dom. Men ni tror mig ändå inte…..  Oavsett detta så surfade jag runt och lärde mig massor om denna ”åkomma” och det måste vara en guldgruva för den som är orolig.. Dessutom kan man ringa och tala med en levande person, göra tester etc. Sidan sponsras (läs; sannolikt drivs) av Pfizer som tillverkar ett känt blått piller. Men vad spelar det för roll, det är bra meningsfull marknadskommunikation som “kunderna” vill ta del av. Inte tvingas på under långfilmen på TV4.

Ni har säkert själva läst om Dove och deras marknadsföringskampanj. När man sökte modeller insåg man att majoriteten av kvinnor var missnöjda med sina kroppar. Budskapet jobbade därför istället för att öka självkänslan hos flickor, kvinnor och tanter. Kampanjen fick genomslag hos både kunder och media.

Jämför man med ovanstående så känns mycket av den marknadskommunikation som skapas idag ganska primitiv. Sunkiga banners, fula själlösa annonser som vill prångla på oss något, snarare än att lösa ett behov.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.