Kvinnor i näringslivet!

Att förstå sin tid
För en tid sedan var jag på Gartners CRM Summit. Det var som vanligt bra och insiktsfullt, men för första gången tänkte jag på att talarna inte fullt ut var i takt med sin tid. Män i min egen ålder i tjusiga svarta kostymer talar om olika paradigm som i hög grad är styrt av ålder. Dom är som vanligt insiktsfulla och drar kloka slutsatser om innebörden om de digitala mötesplatserna. Men något sa mig att de inte hade knäckt koden fullt ut. Hur intelligent Garntern analytiker man är så måste man vara en del av den tiden för att helt knäcka koden. Jag tror inte att den knäcks fullt ut för än den generationen har gjort sin egotrippade entré i näringslivet.

Kvinnors första chef
Läste i helgen en intressant artikel i Mars-numret av HBR om kvinnor i chefspositioner,  Författaren menade att kvinnors första chef efter utbildning har en oerhörd betydelse för sin fortsatta karriär. Jag tror att hon har helt rätt. Kan tänka mig att det varit en hel del 40-talister i chefspositioner den senaste tiden och man har säkert haft en jämställdhetsambition, men på det undermedvetna sättet man agerar kan jag tänka mig att man har marginaliserat unga kvinnor på ett annat sätt än man gjort med deras manliga jämnåriga.

 

Går sextiotalisterna fria?
Nu börjar vi 60 och 70-talister sitta på chefspositioner och vi tycker inte att vi har den unkna kvinnosynen som 40-talisterna har. Många av oss ”hjälper ju till i köket” och har varit pappalediga en vecka eller två. Men vi har inte heller den naturliga jämställdheten inprogrammerat i vårt DNA. Det beror inte på någon illvilja utan helt enkelt för att vi är ”invandrare” i denna företeelse. Brytningen eller etikettsmissen lyser alltid igenom lite. Oavsett om det är Gartner i sociala media eller sextiotalister i synen på kvinnliga underställda.

Men oavsett om vi är män eller kvinnor så har vi ett ansvar i hur vi hanterar unga människor på våra arbetsplatser. Vi kanske påverkar dom för livet!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.