Hur motiverar man personalen till customer experience?

Att uppfostra en hund är egentligen ganska lätt. Hunden upplever behag eller obehag. Det gör det rätt så lätt med tanke på att vi inte vill ha några större nyanser i våra diskussioner med hunden. Så gör den bra får den godis, gör den något dumt får den tillsägelse eller kanske till och med en dask! Duktiga hundägare vet också att lynnet på hunden spelar roll. Där det gäller att bara höja rösten till en Golden retriver kräver en bongstyrig terrier hårda nypor. Målet är ändå i slutänden underkastelse. Får man inte hunden att underkasta sig får man en problemhund.

Steget för många yrkesgrupper är inte långt efter. Du får din belöning en gång per månad och lite skäll om du inte levererar det du lovat att leverera. Ganska primitivt, men har fungerat bra sedan den industriella revolutionen.

Men många jobbar inte längre i Fords bilfabriker eller någon annan hopsättande verksamhet som inte medger speciellt mycket innovation och kreativitet. Vi förväntas vara innovativa på jobbet. Vi förväntas ge våra kunder en kreativ Customer experience. Hur mycket man än försöker skapa mallar för det så uppstår den mest intressanta kundupplevelsen i ögonblicket. Mer om det här. Detta är betydligt svårare att styra och motivera om man jämför med hundarna eller det traditionella arbetet. Jag tror att man till viss del kan skapa en sådan miljö, men en stor del är en läggningsfråga. Tycker man att det är kul att ge service. Kan man ge service med uppriktighet, rätt känsla utan att göra våld på sin integritet har man kommit långt. Ett sätt är också att flytta ut ansvaret till medarbetarna. Många ger sina medarbetare en fiktiv check på ett visst belopp som dom kan använda hur de vill, utan att bli ifrågasatta. Bara det ger en customer experince. Det är också därför det är viktigt att ha tydliga nyckeltal för Customer experience, så att alla kan se att det utvecklas. Rätt skött kan det bli en motivation i sig självt. Det som är helt säkert är att hundupplägget funkar dåligt för en innovativ och kunddriven organisation.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

3 thoughts on “Hur motiverar man personalen till customer experience?

  1. Hej Du!
    Så sant! ( Har ju själv hund….och gubbe…..samt en chef som inte verkar ha det….)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *