Allt om reklamfolkets dubbelliv

Jag finner ett visst nöje att raljera med reklambyråvärlden. Den största anledningen till detta illsinnade nöje ligger i att branschen till stora delar lever sin egen myt och få utmanar den. Jag tycker också att många verkar jobba på samma sätt som David Ogilvy gjorde på 50-talet. I sina kreativa krypin kreerar man störande, påträngande bombmattor av ovederhäftiga påståenden om produkters förträfflighet.  

Väl hemma på söder i Stockholm sitter man sedan i lägenheten och svär över reklamhögen innanför lägenhetsdörren, reklamavbrotten i tv, popup’erna i Macen och telefonsäljaren som ringer mitt i hämt-sushin. Allt skapat av fantasilösa reklamare med en pushbaserad marknadsfilosofi.

Redan för hundra år sedan skapades intelligent, värdeskapande reklam av exempelvis Michelin. Man gav ut in guide över städer, hotell och restauranger för att människor skulle ut och köra mer bil och därmed förbruka mer däck. Den typen av innovation finner vi inte i reklambranschen längre utan bland personer som förstått att kunden idag bestämmer relationen och inte säljaren.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “Allt om reklamfolkets dubbelliv

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *