Sluta vara så “professionella”

Jag är ganska trött på ”professionalism”. På något sätt blir det på bekostnad av mänsklighet. Jag upplever näringslivet som jävligt ängsligt. Ingen vill lätta på garden genom att visa på humor, svaghet eller vad helst det kan vara. Min teori är att det är så mycket dålig kompetens där ute och det vill man dölja genom en corporate image som enligt min mening stinker. Vill man inte göra business med dom som har roligt och är roliga.  På samma sätt är det ju med customer experience. Upplevelsen skall ju vara mänsklig. Hörde om ett callcenter som hade en inspelad röst som när man väntade sa ”Om du väntat mer än 7 minuter tryck 9” När man gjorde det så sa rösten ”Det här betyder ingenting, men vi hoppas att du får en fin dag”. Visst, lite amerikanskt och något som skulle kunna vara uppfunnet av en halvpackad Richard Branson. Men kul.

rb2

Fundera på dem du tycker om. Inte är det dom som går med en flisig träpåk i röven, utan dom som har aptit på livet. Samma sak är det i affärer. Jag tycker att vi skall sluta ängslas över hur vi uttryckte oss på det senaste styrgruppsmötet, eller om säljpresentationen gick bra. Gnistrar det i ögonen så räcker det för mig!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published.