Överraska!

I helgen var ett av de sällsynta tillfällen jag var bortbjuden till någon jag varit bortbjuden till tidigare. Den alltid lika generösa familjen Alcenius bjöd till god middag i lika goda vänners lag. Ingen nyhet i sig då upplevelsen brukar vara bra. Vi blev dock påminda om att det var samernas nationaldag och det kullinariska temat gick därför i detta tecken. En överraskning som gav en ytterligare dimension.

same

Jag bloggar normalt sett inte om mitt torftiga privatliv, men jämförelsen med kundupplevelse är påtaglig. Många är det företag som smackar vällustigt över hur långt man kommit i sin kundcentrering och levererar bra produkter med god service. En verkligt positiv kundupplevelse kräver dock ett mått av överraskning. Jag är lika hängiven nu som tidigare om att det är via kundupplevelsen den mest intressanta differentieringen mellan företag sker. Men definitionen av kundupplevelsen är väldigt rörlig. Det som var innovativt och överraskande igår är standard idag. Fundera därför på vilka sätt du kan överraska dina kunder. Överraska dom så att de talar om upplevelsen. Var modig. Tänk er om elbolaget skickade med en Treo tillsammans med vinterns faktura.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *