Marknadsavdelningen är full av krokodiler!

Många företags IT-avdelningar går med krökta ryggar under pressen från marknadsavdelningen om Customer insight, Business intelligence, beslutsunderlag eller kalla det vad du vill. Rapporter vill man ha! Rapporter om besöksstatistik på hemsida, klagomålsstatistik, genomsnittlig väntetid i call center, senaste påhälsning av säljare etc etc.

crocodile-hand

Sedan går man tillbaka till krokodilhålan och kunddatabasen som sällan laddas med väsentlig kundinformation utan är en isolerad silo som trycker ut opersonliga kampanjer. Jag börjar kanske bli en smula gaggig, men hur fasen skall man kunna stödja en kundorienterad strategi där man inte exekverar utifrån reell customer insight. Det blir ett reaktivt beteende där man varje månad tittar på rapporterna och sedan gör som man alltid har gjort. Små öron och en gigantisk mun!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *