Kan fula människor leverera en bra Customer experience?

Hur kommer det sig att snygga människor har lättare att få jobb än fula? Åtminstone läser man om det emellanåt. Men fundera lite själv.

Blunda och föreställ dig att ni skall anställa en ny kundservicechef eller receptionschef. Vilken bild har du? Sannolikt en kvinna mellan 25-35, überprofessionell, smal, snygg och med representativa kläder. Blunda igen och föreställ dig den ulitmata försäljningschefen. En tjusig man i sharp suit. 30 till 40 år och social charm.

rb4

Sitter man sedan i anställningstillfället så gissar jag att mycket av detta finns med i det undermedvetna. Du som läser anser dig sannolikt stå över denna simpla och inskränkta syn på mänskligheten, men jag tror du har fel. Vi vill inte att dom feta, dom fula och dom gamla skall representera vårt varumärke. 

Och hur uppfattar vi leveransen av Customer experience? Uppfattar vi företaget annorlunda om vi tas emot i receptionen av den snygga receptionisten kontra en trailer-park tant. Köper vi lättare av den snygga, vitala säljaren kontra den flintskallige, bittra, halvfeta gubben? (den sistnämnda karaktären känns igen, men jag kan inte riktigt sätta fingret på i vilken spegel jag sett honom) 

Det är i alla fall väldigt obehagligt med den socialdarwinism åtminstone jag tror att vi alla är en del av.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Kan fula människor leverera en bra Customer experience?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *