Läste en utdrag från en intressant rapport från Forrester; Defining The Roles Of Owned, Earned, And Paid Media In Online Marketing. Man talar om:
- Owned media
- Earned media
- Paid media
Lika oslagbar som kombinationen kan bli, lika svårt tror jag att det är. Men Owned media är ju idag mer än vår web. Särskilt bolag som arbetar inom kunskapsintensiv servicesektor kan dela information och bygga brand. Detta är ju faktiskt ett utmärkt sätt när marknadsbudgeten skärs med motorsåg. Din ”Earned media” är just det den förtjänar. Rätt skött ger det en arme av varumärkesevangelister. Motsatsen har vi läst mycket om. Meningen Word of mouth ser vi inte mycket av längre. Alla talar Facebook och Twitter, men inget slår samtalet mellan människor som rekommenderar din produkt eller tjänst.
Paid media…… Det är vad reklambyråerna kan (oftast i alla fall). Jag tror att om inte Owned och Earned media är en del av mediamixen, så är Paid media TOTALT bortkastad.
Titta gärna på Dave Fleets strålande handbok i social media nedan:
2 thoughts on “Handbok i social media och annat”