Campaign management del 4 – Segmentering

Jag tänker faktiskt inte skriva så mycket om segmentering. Det är ett svinsvårt område och jag är ganska bra men långt ifrån en stjärna på området. Stjärnorna lär man sig uppskatta när man arbetat ett tag med segmentering och det dyker upp en snubbe (dom är oftast det) med groteskt många poäng statistik I bagaget. Han läser om korrelationer med samma entusiasm som Lars Ohly läser Proletären. Han ser mönster och tendenser. Jag kan lova dig att dom tänker med vänster härnhalva.  Och det är kanske den felande länken. Dom tänker bara med vänster hjärnhalva. Så segmenteringen blir bäst om man kopierar reklamen ”Rätt glas, rätt bågar”. Exakt samma sak. Det viktigaste är att man inte bara har han I den vita rocken utan även den kreativa fjollan som sitter på gubbens rygg.

optiker

Men är du fortfarande fast I de tragiska statiska segmenten så är det dags att söka ändring. Segment är inte längre kvinnor mellan 30 – 40 eller Gubbar mellan 40 – 50 I västra Götalands län utan personer som laddat ner produktblad, varit på sajten mer än två gånger och inte varit I vår complaint management system det senaste året. Men som sagt söka experterna och mixa dom med dom som förstår CEM, då är du en bra bit på väg.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *