Att förstå och tolka tendenser

Det finns vissa människor som har en god förmåga att förstå strömningar och tendenser i samhället. Har läst en del om detta den senaste tiden och man inser vilken viktig funktion dessa personer är på ett företag. Om ett bolag präglas för mycket av ingenjörsmentalitet blir företaget i regel produktorienterat. Jag kan tänka mig att ett företag som SAAB har byggt mycket av sitt varumärke på vad ingenjörerna sagt att man skall sälja. LEGO är väl ett annat företag som kom in sent i nya lekvanor.

Allt detta är kanske inte så konstigt då de flesta i företagsledningen inte är riktigt i takt med sin samtid. När jag slår ann min allra ungdomligast klang mot mina barn så funkar det ändå inte. Jag är inte fullt en del av deras kultur. Någonstans i min coola dialog dyker meningar som ”fiffig ide”, ”toppen-orkester” eller ”frän melodi” in.

Den andra delen är att ovan nämnda management har ingen tradition att ta emot kulturella budskap. Budskap till management skall vara snabb, binär. Information om tendenser i samhället eller i marknaden funkar inte riktigt som ”elevator pitch”. I takt med att hjulen rullar snabbare har det här mer betydelse än någonsin. För vi vill ju inte skapa en kundupplevelse som kallar Podcast för melodiradio.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *