Sluta lipa över att personalen försvinner!

För en tid sedan berättade en kollega om en film han hade sett. ”du måste se den, du måste verkligen det”. Det gnistrade i ögonen när han talade. ”jag har aldrig skrattat så mycket åt en film, se den idag!!!!”

Hur ofta hör du någon tala på det sättet om ditt företags produkter eller tjänster? Hur ofta hör du din personal tala på det sättet om ditt företag? Traditionell marknadsföring kämpar för att skrika högre, oftare och spetsigare. Ändå fungerar det sällan. Vad är det som gör att jag absolut skall se filmen som min kamrat rekommenderade? Jag avskyr komedier och vilken marknadsföring i världen hade inte fått mig att se den. Ändå skall jag göra det. Jag gör det för att: 

  1. Jag litar på honom
  2. Han är oberoende
  3. Meddelandet är genuint
  4. Det är anpassat till mig som individ
  5. Han ger sig inte innan han förstått hur bra filmjäveln är

Han agerar som en obetald säljare för filmbolaget. Vi agerar alla så här när vi tror på något. Vi rekommenderar vår favoritrestaurang eller bilmodell. Detta borde vara varje företags strategi att få evangelister som min filmkompis.

 Vad händer när de anställda blir evangelister?
Jag har tidigare skrivit om när de anställda skäms över företaget de jobbar på. Motsatsen är när man gillar företaget, man är stolt över varumärket och dess värderingar. Har man som företag bra koll på sin interna servicekvalitet kommer personalen att attrahera ny personal från företag som inte hanterar sin interna servicekvalitet. Så enkelt är det. Ännu bättre är det att dessa evangelister rekryterar liknande evangelister och det borde vara klon till att bygga en elit av humankapital.

kyckling

Så istället för att sitta och lipa över att den bästa personalen försvinner kanske det är dags att skapa egna evangelister, se över varumärket och den interna servicekvaliteten.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *