Vad skall man ha kvinnor till?

Jag är som bekant ingen flitig förespråkare av debatter om genusfrågor och jämställdhet. Är dessutom ganska kyligt inställd till kvotering och liknande. Men funderade lite i efter att ha träffat en kvinnlig bekant som är VD på ett bolag som omsätter 150 miljoner på ergonomiska arbetsplatsprodukter.

I så kallade ”emerging markets” står kvinnorna för en allt större del av konsumtionen och i den industrialiserade världen står kvinnor för merparten av konsumtionen av dagligvaror samt ökar enormt inom sällanköpsvaror. Enligt många undersökningar är kvinnor missnöjda med framförallt teknikintensiva produkter. Customer experience kan anläggas även på hur varan eller tjänsten konsumeras och jag tror att många företag betraktar sitt produktutbud ur ett ganska manligt perspektiv. Exemplet är ju som vanligt iPod:en som inte innehåller miljarder inställningar och nerdiga funktioner som typiskt tilltalar teknikälskande män.

 g

Så oavsett jämställdhetsfrågan, kan det vara idé att betrakta Customer experience ur ett kvinnligt perspektiv för att vara del av världens snabbast växande marknad. En marknad som enligt Wall street journal slår både Indien och Kinas tillsammans. Den kvinnliga.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Vad skall man ha kvinnor till?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *