Kunder som bästa vänner

Efter att ha använt krogen som metafor är det dags att använda vännerna. Att ha kunder som bästa vänner är inte riktigt min melodi. Åtminstone mitt behov av integritet sträcker sig längre än så. Oavsett om det är konsultintegritet, personlig integritet eller varumärkesintegritet.  Men tanken på hur man (eller borde) behandla sina bästa vänner kan man jämföra med relationen till sina kunder. Resultatet? Ens bästa vänner finns ofta där när det blåser snålt. Jag har, något raljant, skrivit om att man inte skall lyssna på sina kunder. Normalt sett är detta självklart inte rätt. 

Tänk på hur du hanterar (eller borde hantera) dina bästa vänner 

  1. Du tror på att dom kan tillföra dig något
  2. Du lyssnar och försöker alltid ta till dig det dom säger
  3. Du fokuserar alltid på att vara en bra kompis
  4. Ställer du till det så ber du om ursäkt
  5. Du VISAR att du tagit till dig det han/hon säger
  6. Du är ärlig och uppriktig

Det viktigaste är att vi menar det när vi lyssnar. Inte den mekaniska frågan vi får på restaurangen om huruvida allt smakade bra. För vi svarar ju nästan alltid att det var ok utan att ens tänka på det. Vill man verkligen veta så måste man visa att man är öppen. När man börjar få svaren kan det göra lite ont. Min fru är dräpande uppriktig och i det fallet behöver jag sällan be om feedback….. Dessutom gör jag sällan något åt det, utan är fullast (både med ett och två L) på festen nästa gång också. Just det felet alla företag gör när man inte visar på någon förändring.

lc

Att vara lyssnande som företag är definitivt en managementfråga, så om du mot förmodan har en ledande funktion och läser det här; skapa ett lyssnande klimat. Är du anställd, kör samma strategi mot din chef som min fru gör mot mig så lär han/hon åtminstone sitta slokörad med flackande blick och lova förbättring!

PS. Bilden föreställer en “pundarkvart” och är tagen av Larry Clark. Denna har jag som tavla och satt upp den varje gång min svärmor skulle besöka oss 🙂

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *