Campaign management del 1 – Strategi

Kampanjhantering kan vara lite marigt. Kampanj är lite ”dirty”. Vi ser det som något vi blir förbannade för när någon kör ett reklamavbrott just när filmen är som mest spännande, eller någon ringer oss med ett erbjudande om billigare telefoni just när man satt sig till bords för att äta middag med familjen. Väldigt ”pushiga” kampanjer. Målet bör vara att hitta en kundcentererad kampanjstrategi. Betrakta även din kampanjhantering ur kundens perspektiv. Skulle du själv vilja bli uppringd klockan 20.00 en fredagskväll?

 

Här följer några steg att ta för att uppnå en kundorienterad kampanjstrategi

  1. Förankra på ledningsnivå att även kampanjhanteringen måste följa ett kundorienterat synsätt
  2. Skapa en teknisk ifrastruktur för att ha solid och rätt kunddata
  3. Arbeta fram strategiska segment. Gör det seriöst med hjälp av analytiker och statistiker
  4.  Skapa ägarskap för de strategiska segmenten
  5. Skapa en visuell bild av de olika segmenten och dokumentera segementen
  6. Skapa en kommunikationsstrategi för varje strategiskt segment
  7. Skapa KPI:er för varje segment
  8. Implementera ett systemstöd för kampanjhantering

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *