Nu börjar det snart!!

Det fanns en historia om en gubbe som satt framför tv’n, drack burköl och hela tiden muttrade ”nu börjar det snart”. Frugan gick och dammsög och barnen undrade vad pappan muttrade om. Till slut röt frun ”HUR FAN KAN DU BARA SITTA DÄR FRAMFÖR TV’N OCH DRICKA ÖL NÄR JAG GÅR HÄR OCH DAMMSUGER. Gubben säger då till barnen ”nu har det börjat…..”

soffpotatis

Tiden då familjen samlades framför tv’n för att avnjuta ett program som började en viss tid försvinner allt mer. SVT Play, Viasat on demand etc ger oss friheten att konsumera tv när vi vill. Det innebär också att vi i stort sett ser enbart det vi vill. Fördelen för dagens tonåringar är att de slipper sitta och titta på en Rumänsk pantomimteater om arbetarklassens uppgång och fall som jag fick göra. Nackdelen är att man då heller aldrig springer på något som vidgar ens synsätt eller skapar nya intryck. Våra informationsintryck blir väldigt begränsade. Jag är rädd för att resultatet polariserar de sociala klasserna allt mer, genom att en högutbildad medelklass konsumerar “fin-tv” och får därmed tolkningsföreträde i frågor som den traditionella arbetarklassen inte kan debattera.

På samma sätt är det med marknadskommunikation. Effektiva kampanjstöd, segmenteringsstrategier gör att vi träffar med exakt precision. Något som jag arbetar med och försörjer mig på att lära ut… Men när vi får hjälp av statistiker, business intelligence proffs, datamining gurus kanske vi missar målgrupper som inte är mätbara. Kanske är våra målgrupper mer mångfacetterade än vi tror.

Smart kille att motarbeta sina egna strategier…..

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *