2 sätt att undvika förnedring i sociala medier!

Många skriver om vilken effekt sociala medier kan ha när det gäller att förmedla dålig information om företag. Det är nog ingen som inte hört historien om Dave Carroll som fick sin gitarr förstörd av United airlines.

De flesta av oss har nog upplevt hur det har runnit över av ilska över någon företeelse vi upplevt av en produkt, tjänst eller företag. Koppla det gärna till lite alkohol och en dålig vecka, så haglar superlativen på facebook eller andra sociala medier. Hur förhåller vi oss som företag till denna företeelse. De flesta av oss har konstaterat det, men vad har vi för plan för att hantera det?

Jag ser två sätt att börja idag:

  1. Öppna ALLA kranar in för att ta emot kritik. Gör det extremt enkelt för människor att klaga. Skapa en kanaloberoende klagomur, visa respekt för den som klagar och ta det på allvar. Inte minst, respondera!
  2. ”Uppfostra” personalen och ALLA som på något sätt representerar varumärket. Skapa en insikt om vad det kan innebära med någon som löper amok i sociala medier.  

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *