Cut the bullshit!

En fråga som har sysselsatt mig under en tid är vad som gör en bra konsult eller varför inte arbetstagare i allmänhet. De flesta av oss här arbetar, eller åtminstone är intresserade av, IT relaterade frågor. Det borde också betyda att merparten är väldigt trötta på all BULLSHIT som ligger som en våt filt över oss. Även om IT branschen är relativt ung, så har den ändå blivit så gammal att tiden för snömoset snart måste vara över.

  Det stora problemet enligt mig är extroverta individer som läser eller på annat sätt tar del av ny information och sedan gör den till sin egen i syfte att föra den vidare. Allt detta utan att ha förstått och tolkat informationen. Vi ser det överallt i organisationer och individerna i sig står oftast oemotsagda samt tar ganska stor plats. Jag ser dock ett visst ljus i tunneln då åtminstone mina kunder inte nöjer sig med en svulstig PowerPoint presentation som flyger på molnfri höjd. Jag är själv konsult på strategisk nivå (man brukar hamna där när håret försvunnit från huvudet och tagit sig ut ur näsan och öronen istället) och representerar den värsta sorten av PowerPoint crap. Men få köper skitsnack idag. Man köper endast det som adderar ett tydligt värde. 

Picture 13

Om man förenklar och delar upp alla som arbetar i informationsintensiva organisationer i två grupper. Båda tar del av mycket information, men ena gruppen kan omsätta kunskapen eller informationen i ett reellt värde. Sök de konsulterna eller anställda. Dom är värda sin vikt i guld. De andra kan man upplysa att deras kejserliga illusion är naken. För vi är tyvärr inte i underhållningsindustrin som bara skall berätta om något nytt och spännande, utan så tråkiga saker som hur man kan minska kostnader, öka intäkter, förbättra produktiviteten eller något annat osexigt.

Mina svaveldoftande inlägg börjar visa på en personlighet som påminner om skomakaren i Bullerbyn. Jag blir snart på bättre humör!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.