5 Steg att utveckla CRM och CE; del 5 – Teknik

Har du några misslyckade CRM projekt i bagaget har du sannolikt tidigare börjat på punkt 5 direkt. Nu börjar alla teknik-nerdar bli extatiska. Jag såg ett program på Discovery en gång som hette Elefanter i must. Under parningssäsongen blir elefanterna i must och då skummar det runt snabel nummer två. Så brukar många i organisationen bli när det är dags att välja system.

elefant

Mitt tips är att göra en analys av den tekniska infrastrukturen och hur väl den stödjer processerna och interaktionspunkterna med kunden, samt hur väl det går att följa upp. Tänk på att CRM stödet skall stödja alla funktioner i processen som påverkar kunden. Hör ni den förbannade meningen ”det vore bra att veta vilka som spelar golf” föreslår jag en dansk skalle alternativt laxermedel i berörda persons kaffe. Dessutom kan du själv sätta Magnum 44:an i gommen för du har totalt misslyckats med förankringen.

Vilket/vilka system man skall ha är en för stor fråga för bloggen. Men det strategiska valet om Open source, SAAS eller annat finns det andra som kan svara bättre på.

Lycka till, det kommer inte vara en picnic i parken, men det är nödvändigt i dagens marknadsklimat.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “5 Steg att utveckla CRM och CE; del 5 – Teknik

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *