Varför så många kvar i Pamela Anderson tid?

Jag tycker att vi ibland har en tendens att tala och agera som om Internet är en mogen företeelse. Det är inte mer än 15 år sedan jag smög ner i källaren och startade mitt 14/4 modem, ringde upp och lyssnade till det traditionella modemljudet. Därefter satte man igång en nedladdning av en bild på Pamela Anderson. 45 minuter senare när det var 90% klart så lyfte någon jävel luren och bröt uppkopplingen. Vi talar 15 år sedan!! Jag började väldigt tidigt att betala räkningar med Postens egna program vilket kunden vara minst sagt tricky. Tänkte jag då på alla affärsmöjligheter på Internet. Nope! Men några gjorde och jag gratulerar dem allihop.

pamela

Men vi är bara i början. Säg runt T-Forden. Jag tror däremot att många har stannat i läge 1 och bygger bling bling hemsidor vars enda syfte är att visa upp en snygg fasad. Allt det där skapar noll i trovärdighet (ok lite, det visar att man har råd med en snygg hemsida). Trovärdighet bygger på innehåll och gärna ”collaborative content” och CGM (Consumer Generated Media). Jag tror att det är få, som när dom skall köpa sin nya bil, kamera eller liknande, litar blint på företagens snygga svulstiga Flash siter. Vi litar på andra som tagit sig tid att kommentera produkten, eller som visar att dom har ett oekonomiskt intresse av att beskriva en produkt. Lik förbaskat ser man alla företag som bygger siter som för mig blir representanter för döda företag.

Jag är absolut ingen expert på strategier kring att bygga Internet siter, men ur ett customer experieence perspektiv fyller de flesta en väldigt liten funktion.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Varför så många kvar i Pamela Anderson tid?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *